Κυριακή 7 Φεβρουαρίου 2010

Βαρύ πλήγμα για τον τουρισμό και τις οδικές μεταφορές
Του Σταθη Κουσουνη
Σε «χειμερία νάρκη» έπεσαν οι περισσότεροι χειμερινοί τουριστικοί προορισμοί της χώρας τις τελευταίες τρεις εβδομάδες ως αποτέλεσμα των αποκλεισμών των δρόμων από τους αγρότες.
Οι ξενοδόχοι βλέποντας τις πληρότητες των μονάδων τους να έχουν φθάσει στο ναδίρ προχώρησαν στην υποβολή μηνυτήριων αναφορών σε οκτώ Εισαγγελίες της χώρας. Τελευταία εξέλιξη αποτελεί η μηνυτήρια αναφορά κατά παντός υπευθύνου για παρακώλυση συγκοινωνιών, που υπέβαλε ενώπιον του εισαγγελέως του Αρείου Πάγου η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ξενοδόχων.
Ο κύκλος των μηνύσεων κατά παντός υπευθύνου άνοιξε από την Ενωση Ξενοδόχων Μαγνησίας, η οποία κατόπιν έντονων διαμαρτυριών των μελών-ξενοδόχων της υπέβαλε, αρχικά, μηνυτήρια αναφορά στην Εισαγγελία Βόλου και στη συνέχεια στις Εισαγγελίες Βοιωτίας, Φθιώτιδας, Λάρισας, Πιερίας και Θεσσαλονίκης. Οπως υπογραμμίζει στην «Κ» ο πρόεδρος της Ενωσης κ. Κώστας Λεβέντης η οικονομική ζημία των ξενοδοχείων του νομού έχει φθάσει, πλέον, σε δύο εκατ. ευρώ. Επίσης, τονίζει ότι το κλείσιμο της Εθνικής οδού στο ύψος των Τεμπών μετά τις κατολισθήσεις σε συνδυασμό με τα μπλόκα των αγροτών προκάλεσαν ισχυρό πλήγμα στους χειμερινούς προορισμούς της Μαγνησίας και οδήγησαν τους ξενοδόχους της περιοχής να προχωρήσουν σε απολύσεις 180 ατόμων.
«Βρισκόμαστε στο έλεος του Θεού», δηλώνει ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Καστοριάς κ. Ιορδάνης Μιχαηλίδης, ο οποίος επίσης υπέβαλε μήνυση στην Εισαγγελία Καστοριάς.
Οι ξενοδόχοι υποστηρίζουν ότι υπάρχει, πλέον, άμεσος κίνδυνος πολλές επιχειρήσεις να υποχρεωθούν να διακόψουν τη λειτουργία τους, γεγονός που πέραν της αυταπόδεικτης ζημιάς που θα προξενήσει στους ιδιοκτήτες των επιχειρήσεων θα οδηγήσει σε μεγάλο κύμα απολύσεων, ενώ θα κλονίσει και τη λειτουργία επιχειρήσεων που «ζουν» από τον τουρισμό. Και δεν είναι καθόλου σίγουροι ότι το πρόβλημα μειώνεται λόγω της λύσης των μπλόκων τώρα.
Σταμάτησαν οι κρατήσειςΟι ξενοδόχοι θεωρούν ότι οι μονάδες που βρίσκονται σε χειμερινούς προορισμούς, και οι οποίες ούτως ή άλλως λόγω των κλιματολογικών συνθηκών που επικρατούν στη χώρα μας έχουν περιορισμένη περίοδο λειτουργίας, ήδη είδαν την τουριστική περίοδο να μειώνεται περαιτέρω λόγω της οικονομικής κρίσης, αλλά και των καιρικών συνθηκών, με αποτέλεσμα να  έχουν εξαντλήσει τα όρια των αντοχών τους. Παράλληλα, σημειώνουν ότι έχουν σταματήσει και οι κρατήσεις για το προσεχές διάστημα, ακόμα και για το τριήμερο της Καθαρής Δευτέρας. Πέραν τούτου, εκτιμούν ότι οι συγκεκριμένες κινητοποιήσεις οι οποίες προβάλλονταν από όλα τα διεθνή δίκτυα εξέθεσαν τη χώρα μας, εμφανίζοντας μια εικόνα χάους, την οποία και πάλι οι ξενοδοχειακές επιχειρήσεις θα κληθούν να «πληρώσουν» στο μέλλον, καθώς ο πρώτος τομέας της οικονομίας που θίγεται από παρόμοια γεγονότα είναι ο τουρισμός. Στο πλαίσιο αυτό, υπενθυμίζουν ότι το 2009 έκλεισε με μείωση των εσόδων των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων της χώρας μας κατά 16%.
ΚΤΕΛ, δρομολόγια με ελάχιστους επιβάτεςΣε κατάσταση εκτάκτου ανάγκης δηλώνουν ότι βρίσκονται οι ιδιοκτήτες ΚΤΕΛ, καθώς στον κλειστό δρόμο των Τεμπών ήρθαν να προστεθούν και τα μπλόκα των αγροτών που διήρκεσαν σχεδόν τρεις εβδομάδες. «Ολο αυτόν τον καιρό αδυνατούσαμε να προγραμματίσουμε οτιδήποτε σε επίπεδο δρομολογίων, ενώ η επιβατική κίνηση στα ΚΤΕΛ έχει ήδη περιοριστεί κατά 50% από τη μέρα που έκλεισαν τα Τέμπη», δηλώνει στην «Κ» ο πρόεδρος των ιδιοκτητών ΚΤΕΛ, Σοφ. Φάτσιος. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι οι ιδιοκτήτες ΚΤΕΛ κάνουν λόγο για δρομολόγια με μονοψήφιο αριθμό επιβατών στον άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη, καθώς οι ταξιδιώτες δεν εμπιστεύονται πλέον τις οδικές μετακινήσεις. Ανάσα αναμένεται να τους δώσει η άρση απαγόρευσης διέλευσης των ΚΤΕΛ από την παράκαμψη του Αγιόκαμπου που αποφασίστηκε την περασμένη Δευτέρα και αποτελούσε αίτημα των ιδιοκτητών ΚΤΕΛ. «Τα Τέμπη και τα μπλόκα των αγροτών μάς έχουν καταστρέψει οικονομικά και περιμένουμε να πάρουμε μια πρώτη, μικρή ανάσα, από την ελεύθερη διέλευση στον Αγιόκαμπο», καταλήγει ο κ. Φάτσιος.
Μεγάλη επιβάρυνση για τα φορτηγάΜε σοβαρές οικονομικές επιπτώσεις ήρθαν αντιμέτωποι οι ιδιοκτήτες και οδηγοί φορτηγών από τα μπλόκα των αγροτών. Τα δρομολόγια γίνονταν από παραδρόμους, εξηγούν εκπρόσωποι του κλάδου, γεγονός το οποίο τους επέτρεπε μεν να φτάσουν στον προορισμό τους, ανεβάζοντας όμως σημαντικά το κόστος και τον χρόνο της διαδρομής. «Σε μια περίοδο που οι δουλειές είναι πεσμένες λόγω της κρίσης, ήρθε και αυτή η συγκυρία να μας αποτελειώσει οικονομικά» εξηγεί στην «Κ» ο Κ. Κολλιούσης γ.γ. του Πανελληνίου Συνδικάτου Χερσαίων Εμπορευματικών Μεταφορών. Πιθανότητα μετακύλισης του κόστους στους πελάτες δεν υπάρχει, τονίζει, καθώς «γνωρίζαμε ότι κι εκείνοι είναι στην ίδια κατάσταση με εμάς και ότι το μοναδικό αποτέλεσμα που θα είχαμε θα ήταν να χάσουμε και τις λιγοστές δουλειές που μας έχουν απομείνει». Δρομολόγια χάνονται συνεχώς, λέει ο κ. Κολλιούσης, που αναρωτιέται: «Γιατί κάθε φορά πρέπει να είμαστε εμείς μια παράπλευρη απώλεια των κινητοποιήσεων των αγροτών με δεδομένο ότι ο δρόμος, που εκείνοι κλείνουν είναι η δική μας η δουλειά».
WWW.KATHIMERINI.GR

Δεν υπάρχουν σχόλια: