Κυριακή 7 Φεβρουαρίου 2010

Ανεξάρτητη Αρχή θα επιλέγει τους προϊσταμένους όλων των οργανικών μονάδων, σύμφωνα με σχέδιο νόμου του υπουργείου Εσωτερικών

«ΑΣΕΠ» για διευθυντές στο Δημόσιο

Δραστικές αλλαγές στο σύστημα αξιολόγησης ώστε να χτυπηθούν ο κομματισμός και η διαφθορά

Δ. ΝΙΚΟΛΑΚΟΠΟΥΛΟΣ - ΠΑΝΑΓΙΩΤΑ ΜΠΙΤΣΙΚΑ | Κυριακή 7 Φεβρουαρίου 2010
Πελατειακές σχέσεις και στην κομματικοποίηση στο Δημόσιο επιχειρεί να θέσει η κυβέρνηση με την ανάθεση της επιλογής και της τοποθέτησης των προϊσταμένων όλων ανεξαιρέτως των οργανικών μονάδων (Τμημάτων, Διευθύνσεων και Γενικών Διευθύνσεων) σε Ανεξάρτητη Αρχή κατά τα πρότυπα του ΑΣΕΠ. Αυτό προβλέπει σχέδιο νόμου το οποίο έχει καταρτίσει ο αρμόδιος υπουργός Εσωτερικών κ. Ι. Ραγκούσης και αναμένεται να δοθεί σε δημόσια διαβούλευση προτού έλθει προς ψήφιση στη Βουλή.

Με το σχέδιο νόμου αυξάνεται κατά ένα έτος η θητεία των γενικών διευθυντών, διευθυντών και προϊσταμένων, και γίνεται πενταετής, έτσι ώστε, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά, να αποσυνδεθεί πλήρως από τις εναλλαγές των κομμάτων στην εξουσία. Επίσης αλλάζουν και τα υφιστάμενα κριτήρια επιλογής, γίνεται πιο αντικειμενική η διαδικασία της συνέντευξης, δίνεται έμφαση στην ικανότητα διοίκησης και εισάγεται η διαδικασία της γραπτής εξέτασης. Ταυτόχρονα εκμηδενίζεται η δυνατότητα για την ανάληψη θέσεων ευθύνης από υπαλλήλους που ενέχονται σε υποθέσεις διαφθοράς και από τους «κοπανατζήδες» δημόσιους λειτουργούς, καθώς οι πειθαρχικές ποινές, οι συστηματικές απουσίες και οι επαναλαμβανόμενες αναρρωτικές άδειες αποτελούν πλέον κριτήρια επιλογής. Στόχος των αλλαγών, όπως επισημαίνεται χαρακτηριστικά στην αιτιολογική έκθεση, είναι να διοικούν οι άριστοι και όχι οι αρεστοί.

Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου, το οποίο παρουσιάζει σήμερα «Το Βήμα», σπονδυλική στήλη στο νέο σύστημα επιλογής των προϊσταμένων θα είναι το Ειδικό Συμβούλιο Επιλογής Προϊσταμένων (ΕΙΣΕΠ), μια Ανεξάρτητη Αρχή που επίσης θα είναι αρμόδια για τις κρίσεις και για την άσκηση του πειθαρχικού ελέγχου σε πρώτο και τελευταίο βαθμό. Το ΕΙΣΕΠ θα συγκροτείται από 5 τακτικά και 5 αναπληρωματικά μέλη τα οποία θα επιλέγονται με απόφαση πλειοψηφίας 4/5 από τη Διάσκεψη Προέδρων της Βουλής κατά τα πρότυπα του ΑΣΕΠ, ενώ η θητεία τους θα είναι 5ετής με καθεστώς πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης.

Με τη σειρά του το ΕΙΣΕΠ θα επιλέγει τους γενικούς διευθυντές για τη στελέχωση των Συμβουλίων Επιλογής Προϊσταμένων (ΣΕΠ) τα οποία θα είναι αρμόδια για την επιλογή διευθυντών και προϊσταμένων. Τα ΣΕΠ θα αποτελούνται από 3 μέλη- δύο γενικοί διευθυντές οικείου υπουργείου ή περιφέρειας και ένας γενικός διευθυντής άλλης δημόσιας υπηρεσίας ή Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου.

Τυπικά προσόντα
Με βάση τα νέα κριτήρια τα οποία εισάγει το σχέδιο νόμου, για να μπορεί κάποιος να επιλεγεί ως γενικός διευθυντής θα πρέπει να έχει βαθμό Α Δ , πανεπιστημιακή εκπαίδευση και να έχει διατελέσει γενικός διευθυντής ή διευθυντής για 3 χρόνια τουλάχιστον ή να έχει 18 χρόνια υπηρεσίας και να έχει διατελέσει τουλάχιστον έναν χρόνο διευθυντής. Δεν μπορεί να είναι υποψήφιος για τη θέση κάποιος του οποίου το υπολειπόμενο διάστημα για την αυτοδίκαιη αποχώρησή του από την υπηρεσία είναι μικρότερο από τα δύο χρόνια. Η ρύθμιση αυτή εισάγεται με στόχο να αποφευχθεί το φαινόμενο που ισχύει σήμερα να γίνεται κάποιος διευθυντής ή γενικός διευθυντής και να αποχωρεί αμέσως μετά την επιλογή του αφού κερδίσει μισθολογικό κλιμάκιο ή «παχυλή» σύνταξη.

Τη θέση διευθυντή μπορεί να διεκδικήσει όποιος έχει βαθμό Α Δ , έχει ασκήσει καθήκοντα προϊσταμένου τμήματος τουλάχιστον για 3 χρόνια, ενώ προϊστάμενος Τμήματος μπορεί να γίνει όποιος έχει βαθμό Α Δ ή βαθμό Β Δ τουλάχιστον για 4 χρόνια. Οπως θα αναφέρεται ρητά στο σχέδιο νόμου, «δεν μπορεί να είναι υποψήφιος για καμιά από τις παραπάνω βαθμίδες υπάλληλος στον οποίον έχει επιβληθεί πειθαρχική ποινή για παραπτώματα τα οποία επισείουν οριστική παύση, ακόμη κι αν έχει διαγραφεί ή παραγραφεί η ποινή». Στόχος της ρύθμισης αυτής είναι να αποκλειστεί κάθε πιθανότητα να καταλάβει θέση ευθύνης κάποιος που ενέχεται σε υποθέσεις διαφθοράς. Επίσης η νομοθετική ρύθμιση ορίζει ότι περιπτώσεις «συστηματικών απουσιών με επαναλαμβανόμενες αναρρωτικές άδειες ή πειθαρχικών ποινών που δεν έχουν διαγραφεί λαμβάνονται υποχρεωτικά υπόψη και μπορεί να οδηγήσουν ως και σε μείωση 100 μορίων από τον υποψήφιο». Με στόχο να αποσυνδεθεί η επιλογή των προϊσταμένων των οργανικών μονάδων από τις εναλλαγές των κομμάτων στην εξουσία, η θητεία τους από τετραετής που είναι σήμερα γίνεται πενταετής.

Κριτήρια επιλογής
Η αλλαγή που είναι κομβικής σημασίας, επειδή δίνει κίνητρα ώστε τα στελέχη να αποκτήσουν νοοτροπία και αντίληψη άμιλλας και να βελτιώσουν τις επιδόσεις τους, είναι τα κριτήρια των προαγωγών. Το ΕΙΣΕΠ και το ΣΕΠ επιλέγουν βάσει τριών κατηγοριών μοριοδότησης: επαγγελματικά-τεχνικά προσόντα, εργασιακή-διοικητική εμπειρία και ικανότητες-δεξιότητες.

Ιδιαίτερη έμφαση θα δίνεται στις ικανότητες-δεξιότητες, κατηγορία που προσμετρά πλέον κατά 50% στα μόρια, διατηρώντας τη βαρύτητα των τυπικών κριτηρίων. Συνολικά τα ουσιαστικά-ποιοτικά χαρακτηριστικά του υποψηφίου έχουν αθροιστική ποσόστωση 77% από 68% του προηγούμενου συστήματος.

Παράλληλα εισάγεται η διαδικασία της γραπτής εξέτασης για να αξιολογηθούν οι υποψήφιοι στη γνώση επί θεμάτων αρμοδιότητας του φορέα, ενώ μέσα από ερωτηματολόγια πολλαπλών επιλογών αναδεικνύεται η συνθετική και αναλυτική σκέψη.

Η διαδικασία της συνέντευξης γενικών διευθυντών και διευθυντών «αντικειμενικοποιείται», καθώς θα πρέπει υποχρεωτικά να αιτιολογείται η βαθμολογία, ενώ η εξέταση θα περιλαμβάνει τρία στάδια- επαγγελματική δράση, γνώση θεμάτων του φορέα, ικανότητα διοίκησης.

Το ΕΙΣΕΠ και το ΣΕΠ υποχρεούνται να δημοσιεύουν τα πρακτικά των συνεδριάσεων επιλογής, τα οποία πρέπει να περιλαμβάνουν αιτιολόγηση των αποφάσεών τους, εντός δύο μηνών.

Παρατράγουδα με προσφυγές στη Δικαιοσύνη
ΤΟ... ΜΠΛΟΚΟστις αυθαίρετες κρίσεις ανωτάτων στελεχών της Δημόσιας Διοίκησης έχει και τη σφραγίδα της Δικαιοσύνης. Πέρυσι τον Φεβρουάριο το Συμβούλιο της Επικρατείας έκανε βούκινο αυτό που είχε κρυφό καμάρι η κυβέρνηση της ΝΔ, δηλαδή το προβληματικό σύστημα προαγωγών. «Βουνό» οι φάκελοι στο Ανώτατο Δικαστήριο με προσφυγές που ζητούν ακύρωση κρίσεων στελεχών της Δημόσιας Διοίκησης, όπως συνέβαινε. Σε διάσκεψη κεκλεισμένων των θυρών, τότε, το ΣτΕ έθεσε στο μικροσκόπιο την αδιαφανή διαδικασία της προφορικής συνέντευξης και αποφάνθηκε ότι η διαδικασία της παραβιάζει τη νομιμότητα. Εγγύηση διαφάνειας για την προφορική συνέντευξη, κατά την Ολομέλεια του Ανωτάτου Δικαστηρίου, είναι η σύνταξη πρακτικού αξιολόγησης για κάθε υποψήφιο ξεχωριστά, με αναφορά στην προσωπικότητά του και στην ικανότητα άσκησης των καθηκόντων του προϊσταμένου.
Θρυαλλίδα για την απόφαση ήταν η προσφυγή γενικού διευθυντή του υπουργείου Μεταφορών που έθεσε ζήτημα επειδή δεν τηρήθηκαν πρακτικά κατά την προσωπική συνέντευξη που παραχώρησε και δεν διατυπώθηκε αξιολογική κρίση για την υποψηφιότητά του. Στο μεταξύ όμως ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας υπήρξε πρόταση να κριθεί αντισυνταγματική διάταξη του Υπαλληλικού Κώδικα που προβλέπει ότι δεν χρειάζεται τα υπηρεσιακά συμβούλια των δημοσίων υπαλλήλων να αιτιολογούν τις προαγωγές και τις παραλείψεις σε θέσεις προϊσταμένων παρά μόνον όταν υπάρχει κατάδηλη υπεροχή των εκείνων που παρελήφθησαν. Με άλλα λόγια, είχε ζητηθεί ουσιαστικά να ξεριζωθεί το σύστημα που έριχνε στον κάδο των απορριμμάτων τα αξιοκρατικά κριτήρια και άνοιγε διάπλατο το παράθυρο για «πελατειακή» επιλογή σε υψηλές θέσεις του Δημοσίου.
Θεσπίζονται νέα κριτήρια μοριοδότησης για την επιλογή προϊσταμένων.
Καθιερώνεται ειδική γραπτή δοκιμασία. Αποκλείονται από τις θέσεις ευθύνης στο Δημόσιο όλοι όσοι ενέχονται σε υποθέσεις διαφθοράς και οι «κοπανατζήδες».
Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται στην ικανότητα διοίκησης ώστε οι θέσεις να καταληφθούν από άξιους και ικανούς. 
ΤΟ ΒΗΜΑ ΟΝ LINE

Δεν υπάρχουν σχόλια: