Το J-20, το πρώτο κινεζικό μαχητικό με τεχνολογία stealth, πραγματοποίησε δοκιμαστική πτήση στις 11 Ιανουαρίου, λίγες ημέρες πριν από την επίσκεψη του Αμερικανού υπουργού Άμυνας Ρόμπερτ Γκέιτς στο Πεκίνο. Η δοκιμή θεωρήθηκε από πολλούς επίδειξη ισχύος.
Αν και δεν αναμένεται να τεθεί σε επιχειρησιακή ετοιμότητα σε λιγότερο από οκτώ χρόνια, το J-20 θα μπορούσε να αναμετρηθεί με το αμερικανικό F-22 Raptor, διάδοχο F-117 Nighthawk, του μαχητικού στο οποίο ενδέχεται να βασίστηκε το νέο κινεζικό αεροπλάνο.
Η αμερικανική τεχνογνωσία θα μπορούσε να είχε κλαπεί όταν ένα F-117 καταρρίφθηκε από σερβικό πύραυλο στις 27 Μαρτίου 1999, αναφέρει το Associated Press. Συντρίμμια του αεροπλάνου, ορισμένα σε μέγεθος αυτοκινήτου, είναι γνωστό ότι συλλέχθηκαν από πολίτες και κρατήθηκαν ως σουβενίρ.
«Εκείνη την εποχή, οι μυστικές υπηρεσίες μάς ανέφεραν ότι Κινέζοι πράκτορες χτένιζαν την περιοχή όπου διαλύθηκε το F-117, αγοράζοντας κομμάτια του αεροπλάνου από ντόπιους αγρότες» δήλωσε στο AP ο ναύαρχος Νταβόρ Ντόμαζετ-Λόσο, επιτελάρχης των κροατικών δυνάμεων στον πόλεμο του Κοσόβου.
«Πιστεύουμε ότι οι Κινέζοι χρησιμοποίησαν αυτά τα υλικά για να μάθουν τα μυστικά των τεχνολογιών stealth [...] και να εφαρμόσουν μεθόδους αντίστροφης μηχανικής» ανέφερε.
Ανώτερος στρατιωτικός αξιωματούχος της Σερβίας, ο οποίος δεν κατονομάζεται, συμφώνησε ότι κομμάτια του αμερικανικού μαχητικού «έπεσαν στα χέρια ξένων στρατιωτικών ακολούθων».
Με την άποψη αυτή συμφωνεί ο Ζόραν Κούσοβακ, σύμβουλος για στρατιωτικά θέματα που εργάζεται στη Ρώμη. «Λογική» χαρακτήρισε την υπόθεση της κλοπής και ο Αλεξάντερ Χουάνγκ του Πανεπιστημίου Ταμκάνγκ της Ταϊπέι, ειδικός στην κινεζική στρατιωτική αεροπορία.
Το F-117 Nighthawk δεν ήταν απόλυτα αόρατο στα ραντάρ, το σχήμα του όμως ήταν σχεδιασμένο ώστε να αφήνει πολύ μικρό ίχνος στις εχθρικές οθόνες. Το μπροστινό και το οπίσθιο τμήμα των φτερών ήταν κατασκευασμένα από μη μεταλλικά υλικά, ενώ η ειδική βαφή του ήταν σχεδιασμένη να απορροφά τα ηλεκτρομαγνητικά κύματα.
Σήμερα, ορισμένα τμήματα του F-117, όπως η αριστερή πτέρυγα, η καλύπτρα του κόκπιτ και το κράνος του πιλότου που διασώθηκε, εκτίθενται στο μουσείο αεροπορίας του Βελιγραδίου.
«Δεν γνωρίζω τι απέγινε το υπόλοιπο αεροπλάνο» δήλωσε ο Ζόραν Μιλίσεβιτς, αναπληρωτής διευθυντής του μουσείου.
»Στο παρελθόν μάς είχαν επισκεφθεί αρκετές αντιπροσωπίες, συμπεριλαμβανομένων των Κινέζων, των Ρώσων και των Αμερικανών [...] κανείς όμως δεν έδειξε ενδιαφέρον να πάρει τμήματα του τζετ».
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές του AP, το αμερικανικό F-117 που καταρρίφθηκε το 1999 ίσως βοήθησε τη Ρωσία στην ανάπτυξη του Sukhoi T-50, ενός μαχητικού stealth που πραγματοποίησε την πρώτη δοκιμαστική πτήση του το 2010.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου