Σάββατο 13 Φεβρουαρίου 2010

Οι επαγγελματίες της Νότιας Πιερίας εκπέμπουν S.O.S. 



«Σήμα κινδύνου» εκπέμπουν οι επαγγελματίες της Νότιας Πιερίας, καθώς κινδυνεύουν με οικονομική καταστροφή μετά το κλείσιμο του δρόμου στην κοιλάδα των Τεμπών, λόγω των κατολισθήσεων.
Ζητούν τη στήριξη της πολιτείας για την επίλυση του προβλήματος που έχει δημιουργηθεί, από τον Δεκέμβριο, το συντομότερο δυνατόν, ενώ κανείς τους δεν μπορεί να φανταστεί το τι θα γίνει αν ό δρόμος δοθεί στην κυκλοφορία με καθυστέρηση.

Στο σημερινό φύλλο του «Ο.Β.» μιλούν επαγγελματίες από το Λιτόχωρο και τη Λεπτοκαρυά περιγράφοντας την κατάσταση την οποία βιώνουν τους δύο τελευταίες μήνες.

Ο κ. Γιώργος Κεχαγιάς (Κεχαγιάς Εμπορική) από τη Λεπτοκαρυά, ο κ. Νίκος Γουλάρας (Ηλεκτρόραμα Λεπτοκαρυά), ο κ. Νίκος Μανίκας (Κατάστημα ενδυμάτων – Λεπτοκαρυά), η κα. Κατερίνα Μαρτινίδου (κατάστημα ενδυμάτων – Λιτόχωρο)και ο κ. Μυρσίνης Νίκος (ιδιοκτήτης καφέ – Λιτόχωρο) σημειώνουν την κατακόρυφη πτώση που σημειώθηκε στην τουριστική κίνηση της περιοχής τους την περίοδο των εορτών, ενώ εκφράζουν την έντονη ανησυχία για το αύριο, καθώς κανείς δεν τους έχει απαντήσει με βεβαιότητα το «Πότε θα ανοίξει ο δρόμος.»


Γιώργος Κεχαγιάς (Κεχαγιάς Εμπορική - Λεπτοκαρυά)

«Η Νότια Πιερία έχει γίνει «άγονη γραμμή»

Κατά πόσο επηρέασε την εμπορική δραστηριότητα το κλείσιμο των Τεμπών;


Σημαντικότερη επίπτωση είναι η μείωση έως και εξαφάνιση της τουριστικής κίνησης. Επίσης, η ανεργία που δημιουργήθηκε σε πρώτη φάση, γιατί διανύουμε το χειμώνα και ακόμη δεν έχουμε νιώσει το βαθύ πρόβλημα. Σε γενικές γραμμές η Νότια Πιερία έχει γίνει «άγονη γραμμή». Για να παραλάβω εμπορεύματα από τους προμηθευτές μου από το Δεκέμβριο και μετά θέλω πέντε μέρες, ενώ πριν το κλείσιμο του δρόμου σε δύο μέρες ήταν εδώ το εμπόρευμα. Έχουμε ελλείψεις εμπορευμάτων, αλλά και αυτά που υπάρχουν στις αποθήκες δεν ξέρουμε αν θα τα διαθέσουμε. Κάθε μέρα δοκιμάζουμε τις αντοχές των επιχειρήσεων μας και ήδη έχουν περάσει δύο μήνες από τις κατολισθήσεις.

Σε τι ποσοστό υπολογίζεται την πτώση του τζίρου;

Κατά μέσο όρο η πτώση αγγίζει το 50%. Ένα 15% μπορούμε να το δικαιολογήσουμε λόγω της αγοραστικής πτώσης, αλλά όλο το υπόλοιπο ποσοστό, το οποίο αυξάνεται καθημερινά ραγδαία, οφείλεται στο κλείσιμο του δρόμου. Τα προηγούμενα χρόνια όταν πλησιάζαμε προς το Καλοκαίρι αυξάνονταν ο τζίρος, ενώ φέτος μένουμε στάσιμοι. Χωρίς να θέλω να γίνω «Κασσάνδρα», αν συνεχιστεί αυτή η κατάσταση, μέχρι τον Ιούνιο θα υπάρξει ολοκληρωτική καταστροφή. Θα έχουν κλείσει άπαντες.

Υπάρχουν απολύσεις εργαζομένων στην περιοχή;

Δεν μπορώ να γνωρίζω για τους άλλους, αλλά στη δική μου εταιρία πέρυσι την ίδια εποχή απασχολούσα 16 άτομα προσωπικό και φέτος 7. Βρέθηκα στη δυσάρεστη θέση να απολύσω προσωπικό διότι δεν υπάρχει δουλειά για να μπορώ να αντεπεξέλθω στα λειτουργικά έξοδα της εταιρίας. Να φανταστείτε ότι και τα 7 άτομα που έχουν απομείνει το 8ωρο δεν το συμπληρώνουν, καθώς δεν έχει δουλειά.

Αν ανοίξει ο δρόμος το πρόβλημα θα λυθεί στη Νότια Πιερία ή πιστεύετε ότι το πρόβλημα θα παραμείνει για πολύ καιρό;

Το πρόβλημα αυτό είναι αντίστοιχο με τον πόλεμο της Γιουγκοσλαβίας, όπου μπορεί να είχε τελειώσει ο πόλεμος μέσα σε κάποιους μήνες, αλλά το «μάρμαρο» το πληρώνουμε ακόμη και σήμερα. Κάτι τέτοιο θα συμβεί και στην προκειμένη περίπτωση. Δεν θα μπορέσει να επουλώσει τις πληγές της η περιοχή από την όλη κατάσταση, γιατί δεν είναι μόνον οικονομικό το πρόβλημα, αλλά έχει και κοινωνικές προεκτάσεις.

Ως επαγγελματίες κάνετε κάποιες κινήσεις για να διεκδικήσετε αποζημιώσεις;

Σε πρώτη φάση συντάχθηκε από τη συντονιστική επιτροπή ένα υπόμνημα το οποίο έχει παραδοθεί στην κα. Κατσέλη και κοινοποιήθηκε στον Πρόεδρο του Επιμελητηρίου και τους Βουλευτές των Νομών Πιερίας και Λάρισας. Στο υπόμνημα θέτουμε τρία αιτήματα, με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα. Λέμε πως το αργότερο μέχρι την επόμενη εβδομάδα θέλουμε απάντηση. Δεν μπορούμε να δοκιμάζουμε τις αντοχές μας, κάνοντας συσκέψεις και συναντήσεις. Το πρόβλημά δεν είναι πολιτικό αλλά επιβίωσης για εμάς. Σε συζήτηση που είχαν με έναν Βουλευτή του είπα ότι ακόμη και το αρνί αν το στριμώξεις για να το σφάξεις θα αντιδράσει. Θέλω να πω με αυτό ότι δεν υπάρχουν κάποιες πολιτικές κινήσεις από μέρους μας, αλλά είναι θέμα επιβίωσης.

Ποιος πιστεύετε ότι ευθύνεται για τη μη διάνοιξη του δρόμου και για την καθυστέρηση που υπάρχει;

Δεν μπορούμε να μπούμε στην ουσία για το ποιος ευθύνεται, αν δεν αποδοθούν επίσημα ευθύνες. Αν δεν έχεις στοιχεία και αποδείξεις δεν μπορείς να επιρρίψεις ευθύνες. Το να βγαίνεις και να κατηγορείς κάποιον αναπόδεικτα μετά βρίσκεσαι εσύ κατηγορούμενος.

Ως επαγγελματίες είστε οργανωμένοι ώστε να προσφύγετε για αποζημιώσεις;

Απόλυτα. Λόγω της δουλειάς μου έρχομαι συχνά σε επαφή με επαγγελματίες της περιοχής και μόλις ανέφερα σε πολλούς το ενδεχόμενο κινητοποιήσεων η απάντηση τους ήταν: «αφού καθόμαστε στα μαγαζιά μόνοι μας ας τα κλείσουμε εμείς».

Τι είδους κινητοποιήσεις προγραμματίζετε;

Αυτά που είδαν από τους αγρότες δεν ήταν τίποτε. Είμαστε όλοι τόσο αγανακτισμένοι που μπορεί να φτάσουμε μέχρι εσχάτων. Προσωπικά θα εισηγηθώ στην επιτροπή, όταν φτάσουμε στα άκρα, να βγούμε στους δρόμους. Θα διαθέσω όλο το στόλο των φορτηγών της εταιρίας μου για να κλείσουμε τους δρόμους, αν δεν έρθουν οι αρμόδιοι να μιλήσουμε, να δουν το πρόβλημα και να το αντιμετωπίσουν. Θα πρέπει να πάψουν να κρύβονται οι πολιτικοί. Εμείς αυτή τη στιγμή μόνον με την κυβέρνηση μπορούμε να έχουμε κάποια επικοινωνία. Δεν μπορούμε να πάμε ως επιτροπή στην ιδιωτική εταιρία. Πάντως, αν δεν έρθουν από μόνοι τους για να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα, θα τους αναγκάσουμε εμείς να το κάνουν.


Κατερίνα Μαρτινίδου (κατάστημα ενδυμάτων – Λιτόχωρο)

«Να μαζευτούμε όλοι οι επαγγελματίες του νομού και να ξεσηκωθούμε»

Πόσο έχει επηρεάσει την εμπορική δραστηριότητα της Νότιας Πιερία το κλείσιμο των Τεμπών;

Ο τζίρος στο κατάστημά μου έχει μειωθεί κατά 70%, διότι οι περισσότεροι πελάτες ήταν τουρίστες που ερχόταν από Αθήνα. Έχουμε να δούμε εκδρομικό λεωφορείο από την ημέρα που έκλεισαν τα Τέμπη. Το Λιτόχωρο αυτή τη στιγμή είναι σε δύσκολη κατάσταση, από τις 5 το απόγευμα και μετά δεν κυκλοφορεί άνθρωπος, κάτι που δεν έχει γίνει ποτέ στα χρονικά. Μιλάμε για ριζική καταστροφή.

Αν ανοίξει σε λίγες μέρες ο δρόμος πιστεύετε ότι θα θεραπευτεί το πρόβλημα ή θα υπάρχουν και άλλες συνέπειες που δεν μπορείτε να υπολογίσετε τώρα;

Πιστεύω ότι θα θεραπευτεί το πρόβλημα, μόλις ανοίξει ο δρόμος. Βέβαια υπάρχει η οικονομική κρίση, αλλά το μεγαλύτερο πρόβλημα για μας αυτή τη στιγμή είναι το κλείσιμο των Τεμπών.

Τι πιστεύετε ότι πρέπει να γίνει;
Θα πρέπει το κράτος να λάβει τα απαραίτητα μέτρα και να επιρρίψει ευθύνες, είτε στο ίδιο το κράτος είτε στην εταιρία που κατασκευάζει το δρόμο.

Ποιος κατά την άποψή σας είναι υπεύθυνος για τη μη διάνοιξη του δρόμου;

Σίγουρα ευθύνεται η εταιρία, αλλά και το κράτος θα πρέπει να επέμβει άμεσα για να βοηθήσει. Ρίχνω μεγαλύτερη ευθύνη στο κράτος, παρά στην εταιρία, γιατί δεν μπορεί να έρχεται κάποιος και να κάνει οτιδήποτε και το κράτος να μη συμμετάσχει πουθενά.

Τι προτείνετε ώστε να λυθεί το πρόβλημα;

Προτείνω να μαζευτούμε όλοι οι επαγγελματίες του νομού και να ξεσηκωθούμε. Να επιρρίψουμε τις ευθύνες εκεί που πρέπει.

Έχετε απευθυνθεί κάπου για βοήθεια;

Όχι. Ακόμη δεν ξέρουμε πότε θα ανοίξει ο δρόμος, αλλά βλέπουμε να μην γίνεται και τίποτε.

Κατά πόσο είστε οργανωμένοι οι επαγγελματίες της περιοχής για να διεκδικήσετε κάποιες αποζημιώσεις;

Δεν νομίζω να είμαστε οργανωμένοι. Δεν ξέρω αν σε λίγες μέρες ξεσηκωθούμε με την όλη κατάσταση και να κάνουμε κάτι. Αυτή την στιγμή πάντως δεν είμαστε.


Μυρσίνης Νίκος (Ιδιοκτήτης καφέ – Λιτόχωρο)

«Να βρούνε τρόπο ώστε να ανοίξει ο δρόμος όσο γίνεται πιο γρήγορα»

Πόσο έχει επηρεάσει την εμπορική δραστηριότητα της Νότιας Πιερίας το κλείσιμο των Τεμπών;

Πάρα πολύ. Το πρόβλημα φάνηκε έντονα τις ημέρες των εορτών. Σίγουρα το ίδιο θα συμβεί και στις Απόκριες.

Αν ανοίξει σε λίγες μέρες ο δρόμος πιστεύετε ότι θα θεραπευτεί το πρόβλημα ή θα υπάρχουν και άλλες συνέπειες που δεν μπορείτε να υπολογίσετε τώρα;

Αν ανοίξει ο δρόμος σίγουρα θα βελτιωθεί η κατάσταση. Αν πάλι μείνει κλειστός για πολύ καιρό θα έχει πολλές συνέπειες κάτι τέτοιο για όλη την περιοχή.

Τι πιστεύετε ότι πρέπει να γίνει;

Άμεση διάνοιξη του δρόμου.

Κατά την άποψή σας ποιος ευθύνεται για τη μη διάνοιξη του δρόμου;

Αν και δεν είμαι τεχνικός πιστεύω ότι ευθύνεται η εταιρία, γιατί απ’ ότι άκουσα αν χρησιμοποιούσε άλλα μέσα θα μπορούσε να γίνει η διάνοιξη στο τούνελ χωρίς να υπάρχουν οι κατολισθήσεις.

Τι προτείνετε ώστε να λυθεί το πρόβλημα;

Να βρούνε τρόπο ώστε να ανοίξει ο δρόμος όσο γίνεται πιο γρήγορα, καθώς ήδη έχει περάσει αρκετός καιρός. Τουλάχιστον να δοθεί στην κυκλοφορία ο δρόμος, όπως αρχικά ανακοινώθηκε, γιατί φοβάμαι πολύ ότι θα πάμε για το Καλοκαίρι.

Πιστεύετε ότι είστε οργανωμένα καλά για να διεκδικήσετε κάποιες αποζημιώσεις, όπως έγινε με τον πόλεμο στη Σερβία;

Οχι ιδιαίτερα, αλλά πάλι υπάρχει μια κινητικότητα.


Νίκος Μανίκας (Κατάστημα ενδυμάτων – Λεπτοκαρυά)

«Θα έπρεπε στο παρελθόν να είχαν γίνει παράπλευροι δρόμοι»

Πόσο έχει επηρεάσει την εμπορική δραστηριότητα της Νότιας Πιερίας το κλείσιμο των Τεμπών;


Το κλείσιμο του δρόμου έχει επηρεάσει τους πάντες. Άλλον σε μεγάλο βαθμό κι άλλον λιγότερο. Στο κατάστημά μας ο τζίρος έχει μειωθεί κατά 45% σε σχέση με άλλες χρονιές.

Αν ο δρόμος ανοίξει σύντομα πιστεύετε ότι θα θεραπευτεί το πρόβλημα ή θα υπάρξουν και άλλες συνέπειες που τώρα δεν μπορείτε να τις προβλέψετε;

Σίγουρα θα είναι καλύτερα απ’ ότι τώρα.

Ποιος πιστεύετε ότι ευθύνεται για τη μη διάνοιξη του δρόμου;

Πιστεύω ότι ευθύνεται η εταιρία, αλλά και το κράτος. Έχω την αίσθηση ότι κάτι κρύβεται πίσω από την υπόθεση. Υπάρχουν οικονομικά συμφέροντα.

Τι πιστεύετε ότι πρέπει να γίνει για να λυθεί το πρόβλημα;

Θα έπρεπε στο παρελθόν να είχαν γίνει παράπλευροι δρόμοι, Στο μέλλον μπορεί να υπάρξει κάποιο αντίστοιχο πρόβλημα, άρα θα πρέπει από τώρα να λάβουν τα μέτρα τους.

Έχετε απευθυνθεί κάπου ως επαγγελματίες για βοήθεια;

Προσωπικά όχι, αλλά δεν βλέπω και κάποια κίνηση από τον Επαγγελματικό σύλλογο της Λεπτοκαρυάς. Αντιθέτως του Λιτοχώρου έχει κινητοποιηθεί, όπως και η συντονιστική επιτροπή από τον Πλαταμώνα.

Είστε οργανωμένοι ως κλάδος για να διεκδικήσετε κάποιες αποζημιώσεις;

Δεν υπάρχει οργάνωση για να διεκδικήσουμε κάτι και πάλι θα καταφύγουμε σε κάποιες μεμονωμένες λύσεις. Κάποιοι που θα κινηθούν θα το πετύχουν. Αν δω ότι δεν υπάρχει καμία οργανωμένη κίνηση διεκδίκησης μπορεί να κινηθώ μόνος μου.


Νίκος Γουλάρας (Ηλεκτρόραμα – Λεπτοκαρυά)

«Δεν αναλαμβάνει κανείς την ευθύνη για το αν και πότε θα ανοίξει ο δρόμος»

Πόσο έχει επηρεάσει την εμπορική δραστηριότητα της Νότιας Πιερίας το κλείσιμο των Τεμπών;

Το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουμε αυτή τη στιγμή είναι η μεταφορά των εμπορευμάτων. Αρκετοί επαγγελματίες που ερχόταν από Λάρισα και ψώνιζαν από την περιοχή πλέον στρέφονται σε άλλες αγορές.

Πιστεύετε ότι το πρόβλημα θα λυθεί μόλις ανοίξει ο δρόμος ή θα έχετε και άλλες επιπτώσεις που τώρα δεν μπορείτε να τις προβλέψετε;

Εν μέρει θα λυθεί, αλλά το πρόβλημα δεν είναι μόνον το κλείσιμο των Τεμπών. Έχουν κλείσει πολλές επιχειρήσεις λόγω της οικονομικής κρίσης.

Ποιος κατά την άποψή σας ευθύνεται για τη μη διάνοιξη του δρόμου;

Το κράτος, το οποία για να πάρει μια απόφαση αργεί, λόγω της γραφειοκρατίας. Επίσης, δεν αναλαμβάνει κανείς την ευθύνη για το αν και πότε θα ανοίξει ο δρόμος.

Έχετε σκεφθεί να προσφύγετε για αποζημιώσεις;

Εμείς όχι, αλλά κάποιοι άλλοι επαγγελματίες που έχουν περισσότερη σχέση με τον τουρισμό είναι λογικό να το κάνουν. Επειδή όμως όλα είναι μια αλυσίδα, και εφόσον πλήττονται αυτοί, άμεσα επηρεαζόμαστε κι εμείς. 
ΟΛΥΜΠΙΟ ΒΗΜΑ

Δεν υπάρχουν σχόλια: