Δευτέρα 8 Φεβρουαρίου 2010

ΔΙΟΔΙΑ ΤΕΜΠΩΝ  



Οι τίτλοι τέλους για τα διόδια των Τεμπών έπεσαν οριστικά από τον περασμένο Δεκέμβριο. Τη σκυτάλη παραλαμβάνει ο νέος σταθμός διοδίων στο Μακρυχώρι και το γνώριμο σε όλους πια πλάτωμα όπου τα καλοκαίρια αναστέναζε από τα μποτιλιαρίσματα των εκδρομέων έχει περάσει στο παρελθόν. Πλέον δεν έχει μείνει τίποτα να θυμίζει τα διόδια της πάλαι ποτέ «Νέας Εθνικής Οδού Αθηνών- Θεσσαλονίκης», που αργότερα έγινε ΠΑΘΕ.
Πότε όμως πρωτοεμφανίστηκαν οι σταθμοί διοδίων στην Ελλάδα και ποια η φιλοσοφία της λειτουργίας τους;
Τα διόδια στην Ελλάδα εμφανίστηκαν όταν ξεκίνησαν οι εργασίες για την κατασκευή των εθνικών οδών. Τα διόδια Τεμπών και Λεπτοκαρυάς λειτούργησαν για πρώτη φορά το 1959. Παρότι επί πολλές δεκαετίες οι αυτοκινητιστές πληρώνουν διόδια, τα τελευταία χρόνια που η εκμετάλλευσή τους πέρασε σε ιδιωτικές εταιρίες έχουν προκαλέσει πληθώρα αντιδράσεων. Τόσο η αύξηση του αντιτίμου όσο και η κατασκευή επιπλέον σταθμών έχει προκαλέσει διαμαρτυρίες που επικεντρώνονται κυρίως στο γεγονός ότι το εθνικό δίκτυο δεν έχει την αρμόζουσα εικόνα αλλά παρόλα αυτά οι χρήστες του καλούνται να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη για έργα και συντηρήσεις που είτε θα γίνουν είτε δεν γίνονται ποτέ.
ΙΣΤΟΡΙΚΑ
Η Εθνική Οδός Αθηνών-Θεσσαλονίκης είναι κομμάτι του ευρωπαϊκού αυτοκινητόδρομου Βορρά-Νότου Ε75. Ξεκινάει από τη Λεωφόρο Κηφισού (λεκανοπέδιο Αττικής) και καταλήγει στο συνοριακό σταθμό Ευζώνων (σύνορα με Π.Γ.Δ.Μ.). Οι χρήστες της οδού υπόκεινται στην καταβολή διοδίων. Στα τέλη της δεκαετίας '70 - αρχές δεκαετίας '80, η οδός (σχεδόν σε όλο το μήκος της) είχε πλάτος 13-14 μ. και 4 λωρίδες κυκλοφορίας (1 λωρίδα και 1 βοηθητική λωρίδα ανά κατεύθυνση) χωρίς διαχωριστική νησίδα.
-Το τμήμα Αθήνα - Λαμία εγκαινιάστηκε τον Αύγουστο του 1962 (με 14 μ. πλάτος σχεδόν σε όλο το μήκος του).
-Το τμήμα Λαμία - Λάρισα εγκαινιάστηκε τον Οκτώβριο του 1967 (με 14 μ. πλάτος σχεδόν σε όλο το μήκος του).
-Το τμήμα Λάρισα - Κατερίνη εγκαινιάστηκε το Σεπτέμβριο του 1959 (με 13 μ. πλάτος σε όλο το μήκος του, με εξαίρεση την Κοιλάδα των Τεμπών όπου είχε 10 μ. πλάτος, λόγω του ανάγλυφου στην περιοχή).
-Το τμήμα Κατερίνη - Θεσσαλονίκη εγκαινιάστηκε το Σεπτέμβριο του 1973 (με 14 μ. πλάτος σχεδόν σε όλο το μήκος του).
-Το τμήμα κόμβος Αξιού (Χαλάστρα) - Εύζωνοι εγκαινιάστηκε τον Ιούλιο του 1973 (με 14 μ. πλάτος στο υποτμήμα κόμβος Αξιού - Πολύκαστρο και πλήρη διατομή αυτοκινητοδρόμου (10+10 μ.) στο υποτμήμα Πολύκαστρο - Εύζωνοι).
Η είσπραξη διοδίων εφαρμόστηκε κατά τμήματα. Στο τμήμα Λάρισα-Κατερίνη οι σταθμοί διοδίων Τεμπών και Λεπτοκαρυάς λειτούργησαν για πρώτη φορά το 1959. Οι συγκεκριμένοι σταθμοί ήταν από τους πρώτους και οι υπόλοιποι ακολούθησαν από το 1962 και μετά. Συγκεκριμένα είσπραξή διοδίων εφαρμόστηκε:
- Από το 1962 στο τμήμα Αθήνα - Λαμία (σταθμοί διοδίων Σχηματαρίου και Τραγάνας).
- Από το 1967 στο τμήμα Λαμία - Λάρισα (σταθμοί διοδίων Πελασγίας, Δρυμώνα και Μοσχοχωρίου - ο σταθμός Δρυμώνα σταμάτησε να λειτουργεί σύντομα).
- Από το 1986 στο τμήμα Κατερίνη - Θεσσαλονίκη (σταθμός διοδίων Ν. Μαλγάρων).
Ο σταθμός διοδίων Αφιδνών (που βρίσκεται επί του τμήματος Αθήνα - Λαμία) ξεκίνησε να λειτουργεί το 1992. Οι κτιριακές εγκαταστάσεις για σταθμούς διοδίων στον κόμβο Αγίου Αθανασίου και στον κόμβο Ευζώνων, ουδέποτε χρησιμοποιήθηκαν. Τα έργα για την αναβάθμιση της οδού και τη μετατροπή της σε κλειστό αυτοκινητόδρομο, ξεκίνησαν στα μέσα της δεκαετίας του '80. Στα τέλη της ίδιας δεκαετίας, παραδόθηκαν στην κυκλοφορία (ως αυτοκινητόδρομος πλέον) τα τμήματα κόμβος Κλειδίου - Γαλλικός ποταμός (1988), Στρατόπεδο Μπογιατίου - κόμβος Κρυονερίου (1989) (4,5 χμ.), κόμβος Οινοφύτων - κόμβος Σχηματαρίου (1989) (12,5 χμ.), κόμβος Ριτσώνας - κόμβος Θήβας (1989) (14,8 χμ.). Τα επόμενα χρόνια ξεκίνησαν έργα σε όλο το μήκος του τμήματος Αθήνα - κόμβος Θήβας, καθώς και στο τμήμα Κατερίνη - Κλειδί. Το 1995, η Εθνική Οδός είχε διατομή αυτοκινητόδρομου στα εξής τμήματα: Αθήνα - Υλίκη, Κατερίνη - Κορινός, Κλειδί - Θεσσαλονίκη και Πολύκαστρο - Εύζωνοι. Σήμερα οι σταθμοί διοδίων είναι πολύ περισσότεροι.
ΤΑ ΝΕΑ ΔΙΟΔΙΑ ΣΤΟ ΜΑΚΡΥΧΩΡΙ
Ο νέος σταθμός διοδίων στο Μακρυχώρι, προγραμματίζεται να λειτουργήσει στις αρχές Μαρτίου 2010. Όσον αφορά στα πλευρικά διόδια, που θα λειτουργήσουν ταυτόχρονα με τον κεντρικό σταθμό διοδίων στο Μακρυχώρι, ο προγραμματισμός αναφέρει 4 στο ύψος της Γυρτώνης για είσοδο και έξοδο στον ΠΑΘΕ και 2 στο Μακρυχώρι, μόνο για την είσοδο στον αυτοκινητόδρομο.
WWW.ELEFTERIA.GR

Δεν υπάρχουν σχόλια: