Παρασκευή 5 Φεβρουαρίου 2010

Τιμοκατάλογοι σούπερ μάρκετ στο Ίντερνετ

Οι καταναλωτές θα συγκρίνουν το «καλάθι της νοικοκυράς» σε 9 αλυσίδες
Ηλεκτρονικό καλάθι της νοικοκυράς κατά της ακρίβειας θέτει σε εφαρμογή το υπουργείο Οικονομίας. Το Παρατηρητήριο Τιμών, στο οποίο ήδη εμφανίζονται 1.000 προϊόντα σούπερ μάρκετ, θα δίνει τη δυνατότητα στους καταναλωτές να συγκρίνουν εύκολα τις τιμές ανάμεσα στις αλυσίδες και να επιλέγουν τη φθηνότερη.
Κάθε καταναλωτής θα μπορεί να φτιάχνει το δικό του καλάθι προϊόντων και να πληροφορείται την ίδια στιγμή πόσο κοστίζει στο σύνολό του σε καθεμία από τις εννέα μεγαλύτερες αλυσίδες σούπερ μάρκετ της χώρας.

Ήδη για τον σκοπό αυτό η ηγεσία του υπουργείου Οικονομίας το προηγούμενο διάστημα προχώρησε σε συναντήσεις με εκπροσώπους του λιανεμπορίου τροφίμων, με σκοπό την πιο αποτελεσματική λειτουργία του Παρατηρητηρίου, αλλά και τη συγκράτηση των ανατιμήσεων που ήδη έχουν αρχίσει να εμφανίζονται στα ράφια από τις αρχές του έτους σε αρκετά προϊόντα.

Στόχος του υπουργείου είναι το νέο σύστημα να είναι έτοιμο μέχρι το Πάσχα. Αρμόδια στελέχη του υπουργείου θεωρούν ότι το μέτρο αυτό θα συμβάλει στη συγκράτηση των τιμών στα είδη ευρείας κατανάλωσης και θα δημιουργήσει συνθήκες εντονότερου ανταγωνισμού προς όφελος του καταναλωτή. Επιπλέον, άμεσα θα μπουν στο Παρατηρητήριο και οι τιμές προϊόντων και υπηρεσιών και άλλων κλάδων, όπως της ένδυσης και της υπόδησης, της υγείας, των μεταφορών, της ψυχαγωγίας κ.λπ.

«2+1 δώρο αλλά με μέτρο», λέει το υπουργείο
Επίσης, με σχέδιο αγορανομικής διάταξης που εστάλη ήδη σε βιομηχανίες, εισαγωγικές εταιρείες, αλλά και αλυσίδες σούπερ μάρκετ, το υπουργείο Οικονομίας Ανταγωνιστικότητας και Ανάπτυξης προωθεί την κατάργηση του μόνιμου χαρακτήρα που έχουν αποκτήσει οι προσφορές σε προϊόντα π.χ. 1+1 ή 2+2. Στελέχη του υπουργείου Οικονομίας υποστηρίζουν ότι η εφαρμογή της αγορανομικής διάταξης θα οδηγήσει σε μειώσεις τιμών των προϊόντων, καθώς όπως λένε οι επιχειρήσεις θα αναγκαστούν να βρουν άλλον τρόπο προσέγγισης των πελατών τους.

Είναι χαρακτηριστικό ότι τα τελευταία χρόνια, που οι προσφορές του τύπου 1+1 ή 2+1 προϊόντα έγιναν καθεστώς στα ράφια των σούπερ μάρκετ, οι καταναλωτές έφθασαν να πραγματοποιούν τις αγορές τους με βάση τις πρόσφορες και όχι το ίδιο το προϊόν. Όπως έλεγαν στελέχη του υπουργείου Οικονομίας, η αλλαγή που προωθείται και η οποία θα επιτρέπει στις επιχειρήσεις προωθητικές ενέργειες μόνο με καθορισμένο χρόνο ισχύος, που δεν θα μπορεί να ξεπερνά τον έναν μήνα και θα επαναλαμβάνεται για το ίδιο προϊόν μέχρι και τρεις μήνες μέσα στο έτος, θα αναγκάσει σε μειώσεις τιμών. Εκτιμάται ότι η ρύθμιση αυτή μπορεί να φέρει μειώσεις τιμών κατά μέσο όρο 1% στα ράφια των σούπερ μάρκετ.

Τέλος, η ίδια αγορανομική διάταξη προβλέπει, μεταξύ άλλων, και υποχρεωτική αναγραφή της βασικής τιμής ανά μονάδα μέτρησης βάρους και μονάδας συσκευασίας των προϊόντων, καθώς και την τιμή της προωθητικής ενέργειας. Η δημόσια διαβούλευση με τους εμπλεκόμενους φορείς της αγοράς για την εν λόγω αγορανομική διάταξη ολοκληρώνεται σήμερα.

ΣΤΟ ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΡΙΟ
θα μπουν αμέσως οι τιμές προϊόντων και υπηρεσιών και άλλων κλάδων, όπως ένδυσης, υγείας, μεταφορών και ψυχαγωγίας

Έλεγχος στις τιμές των πολυεθνικών

ΣΤΟ ΕΠΙΚΕΝΤΡΟ των ελέγχων βρίσκονται οι ενδοομιλικές συναλλαγές των πολυεθνικών επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην Ελλάδα, καθώς σε αρκετές περιπτώσεις έχουν εντοπιστεί μεγάλες διαφορές τιμών μεταξύ Ελλάδας και άλλων χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης σε προϊόντα των εταιρειών αυτών. Πηγές του υπουργείου τόνιζαν ότι, αν και ο έλεγχος αυτός είχε εξαγγελθεί από την προηγούμενη κυβέρνηση, δεν είχε γίνει καμία επεξεργασία των στοιχείων που έφτασαν στο υπουργείο, ενώ μεγάλος είναι και ο αριθμός των επιχειρήσεων που, αν και είναι υποχρεωμένες να δίνουν στοιχεία για τις συναλλαγές τους, δεν το έκαναν.

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τη νομοθεσία, οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται και στην εγχώρια αγορά, αλλά και σε αγορές του εξωτερικού, υποχρεούνται να τεκμηριώνουν τις τιμές στις ενδοομιλικές συναλλαγές τους. Στόχος της ρύθμισης του υπουργείου είναι, μέσα από τον συνεχή έλεγχο του κόστους αγοράς των προϊόντων ή των υπηρεσιών μεταξύ των παραρτημάτων εγχώριων ή αλλοδαπών πολυεθνικών ομίλων, να μπει φρένο στην τεχνητή διόγκωση των τελικών τιμών πώλησης.

Αξίζει να σημειωθεί ότι οι εταιρείες υποχρεούνται να υποβάλλουν τα απαιτούμενα στοιχεία στο υπουργείο Οικονομίας εντός 4 μηνών και 15 ημερών από τη λήξη της διαχειριστικής τους χρήσης. Μάλιστα, για όσους δεν στέλνουν τα στοιχεία τους, προβλέπεται πρόστιμο που μπορεί να ανέρχεται σε ποσό ίσο με το 10% του τζίρου τους. Επίσης προβλέπονται ποινές του φορολογικού κώδικα για αδικαιολόγητες διαφορές τιμών.
www. TA NEA ON LINE

Δεν υπάρχουν σχόλια: