Τετάρτη 10 Φεβρουαρίου 2010

10-12 Mirage 2000-5F αποθηκευμένα στη Γαλλία - Μπορεί να γίνει κάτι;



Μια από τις αγαπημένες συνήθειες των γαλλικών αεροπορικών δυνάμεων είναι η αποθήκευση και η μέριμνα μέρους του στόλου των αεροσκαφών τους. Χαρακτηριστική περίπτωση αποτελεί η περίπτωση των Rafale F.1 της αεροπορίας του ναυτικού, που έπειτα από λίγα χρόνια τοποθέτησής τους στον πάγο θα επανέλθουν το κοντινό μέλλον ξανά στην ενεργό δράση.

Τα Dash-5

Το 1993 για εμπορικούς λόγους αποφασίστηκε από την αεροπορία η αναβάθμιση 37 μαχητικών Mirage 2000C RDI στο επίπεδο Mirage 2000-5F. Τα αεροσκάφη είναι συγκεντρωμένα στη 01.002 "Cigognes", στην αεροπορική βάση της Dijon. Έξι Mirage 2000-5F είχαν παραδοθεί έως και το 1997, 11 το 1998 και 22 αεροσκάφη το 1999. Αεροσκάφη του τύπου μπορεί να συναντήσει ωστόσο κανείς και στη γαλλική βάση της Al Dhafra, στα ΗΑΕ. Στο οπλοστάσιο της Γαλλίας απομένουν σήμερα 36 μαχητικά. Τα τελευταία χρόνια βρίσκονταν σε καθεστώς αποθήκευσης 10 - 12 αεροσκάφη του τύπου.

Οι βασικές διαφορές του Mirage 2000-5F σε σύγκριση με το Mirage 2000C είναι κυρίως στα ηλεκτρονικά και τον οπλισμό. Τα Mirage 2000-5F φέρουν το νεότερο και ικανότερο ραντάρ RDY. Το RDY έχει τη δυνατότητα ταυτόχρονης καθοδήγησης έναντι τεσσάρων διαφορετικών εναέριων στόχων με τη χρήση ισάριθμων MICA EM. Τα αεροσκάφη είναι εξοπλισμένα με ταχύτερο, πιο σύγχρονο επεξεργαστή. Το πιλοτήριό του είναι "γυάλινο", αφού τα αεροσκάφη μοιράζονται αρκετά στοιχεία με το θάλαμο διακυβέρνησης του νεώτερου Rafale. Παρά την κατακόρυφη αναβάθμιση των ηλεκτρονικών συστημάτων, το σύστημα αυτοπροστασίας δεν αντικαταστάθηκε με το πιο σύγχρονο ICMS 2000.

Ευκαιρία;

Η πατρίδα μας είναι αναγκασμένη να διατηρεί υψηλό (αναλογικά με το μέγεθός της) αριθμό μαχητικών αεροσκαφών λόγω των κακών σχέσεων με γειτονική της χώρα. Για το συγκεκριμένο λόγο άλλωστε έχει καταρτίσει τα κατάλληλα σχέδια ενίσχυσης της Πολεμικής Αεροπορίας με νέα μαχητικά καινούριας κατασκευής, σχέδια τα οποία θα πρέπει να βάλει σε εκτέλεση ώστε να διατηρηθεί ή και να βελτιωθεί το υφιστάμενο ισοζύγιο δυνάμεων με τη χώρα αυτή.

Η αγορά νέων και η αναβάθμιση μέρους από τα υπάρχοντα μαχητικά αποτελεί ωστόσο μεγάλη χρηματική δαπάνη, ειδικά αν ληφθούν υπόψη οι ανάγκες των υπόλοιπων όπλων. Την κατάσταση επιβαρύνει επιπλέον η κακή οικονομική συγκυρία. Και λόγω αυτής,  όπως έχει δηλωθεί από αρμόδια χείλη, δεν αναμένεται να κινηθούν τα περισσότερα εξοπλιστικά προγράμματα εκτός από αυτά που βρίσκονται σε κρίσιμη φάση διαπραγμάτευσης (όπως οι FREMM και τα BMP-3).

Το πρόγραμμα των φρεγατών (ύψους τουλάχιστον 2,2 δισεκατομμυρίων ευρώ) θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί με τον κατάλληλο τρόπο ώστε να ενισχυθεί σε αριθμούς ο στόλος των ελληνικών Mirage 2000-5. Το κονδύλι του προγράμματος είναι αρκετά μεγάλο, ενώ το ίδιο αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα ναυπηγικά προγράμματα στον ευρωπαϊκό χώρο. Η διαπραγμάτευση παραχώρησης μερικών μαχητικών στα πλαίσια των συζητήσεων για τις FREMM ως ΑΩ δεν θα αποτελούσε κάτι το καινούριο. Ήδη, το θέμα είχε συζητηθεί κατά την επιλογή των Mirage 2000-5 Mk.2 το 1999, όταν είχαν προσφερθεί έξι κομμάτια ως ενδιάμεση λύση, όμως τελικά δεν προχώρησε...

Στην περίπτωση που μία τέτοια πιθανότητα προχωρούσε το σύνολο των 10-12 αποθηκευμένων Mirage 2000-5F, θα οδηγούσε στη δημιουργία δεύτερης μοίρας εξοπλισμένης με Dash 5, δίχως έξοδα για τον εκσυχρονισμό τους. Αλλά κι αν κάτι τέτοιο αποφασιζόταν θα αφορούσε κυρίως την εγκατάσταση του ICMS 2000 Mk.3 και λιγότερο τον εμπλουτισμό των υπολοίπων ηλεκτρονικών συστημάτων. Κατά τα άλλα τα γαλλικά Dash 5 αναβαθμίζονται με την προσθήκη Link-16 και τις πιστοποιήσεις του MICA IR και (σύντομα) του TopOwl-F, όταν για τα ελληνικά δεν υπάρχει πρόνοια για το πρώτο και το τρίτο...

Δεν υπάρχουν σχόλια: